Det var idag, passande nog, en "understreckare" i SvD om denne Max Liebermann. I "Liebermann banade väg för en ny realism" skriver Lisbeth Lindeborg om en annan intressant kopplingar till svensk konst. Om Max Liebermann klarade sig bra under sin levnad så gick det sämre för hans fru Martha efter hans död 1935. Konstnären som var son till en mycket rik judisk magnat inom textilindustrin hade ärvt ett stort palats alldeles intill Branderburg Tor, kallat Palias Liebermann.
Palias Liebermann låg till vänster om Branderburg Tor vid sekelskiftet. Byggnaden totalförstördes under 2:a världs- kriget. Källa bild: wikipedia. |
De två porträtten kom mitt under brinnande krig att smugglas i en säck av smutsig tvätt till Sverige genom balten Edgar von Uexkull. Dessa porträtt, på Martha och Max Liebermann, hänger i vanliga fall på Zornmuseet i Mora. Men de hänger inte där i dag då de är utlånade till Tyskland där det hålls en utställning om Anders Zorn i Lybeck.
När de väl återvänt kan man ta sig till Zornmuseet och begrunda och fundera över människors öde i mänsklighetens historia ...
Peter Frisk
Martha Liebermann av Anders Zorn, Zornmuseet. Bild länkad från Wikipedia. |
"Gåsplockerskorna" 1872. Liebermanns genombrott och som vid den tiden bröt mot vedertagna tabun inom konsten. Bildens källa: wikipedia. Alte Nationalgalerie, Berlin. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar