torsdag 16 februari 2012

Max Liebermann, Hill och Zorn ...

Jag läste för några dagar sedan av en händelse några texter om Carl Fredrik Hill. Det visade sig att den tyska impressionismens stora företrädare Max Liebermann hade umgåtts med Hill i Barbizon 1874. Liebermann hade påpekat att det fanns något visionärt över svensken. Nu gick dessa två liv åt olika håll. Hill gick in i sin psykiska sjukdom 1878 och vi fick aldrig veta hur hans måleri hade utvecklats, medan Liebermann fick ett långt och lyckat målarliv.

Det var idag, passande nog, en "understreckare" i SvD om denne Max Liebermann. I "Liebermann banade väg för en ny realism" skriver Lisbeth Lindeborg om en annan intressant kopplingar till svensk konst. Om Max Liebermann klarade sig bra under sin levnad så gick det sämre för hans fru Martha efter hans död 1935. Konstnären som var son till en mycket rik judisk magnat inom textilindustrin hade ärvt ett stort palats alldeles intill Branderburg Tor, kallat Palias Liebermann.

Palias Liebermann låg till vänster om Branderburg Tor 
vid sekelskiftet. Byggnaden totalförstördes under 2:a världs-
kriget. Källa bild: wikipedia. 
Efter nationalsocialisternas övertagande konfiskerades all egendom, inklusive palatset, och fru Liebarmann blev urfattig. Hon kontaktar då Emma Zorn för att sälja två målningar som hade utförts av Anders Zorn i Berlin kring sekelskiftet. De två konstnärerna var goda vänner. Den ena tavlan föreställde Martha själv och den andre hennes man Max. Tanken var nu att få in pengar så att hon skulle kunna köpa sig ut ur Tyskland. Det hela var för sent tänkt och det beslutades att hon skulle skickas till koncentrationslägret Theresienstadt. Innan hon deporteras tog hon själv sitt eget liv ...

De två porträtten kom mitt under brinnande krig att smugglas i en säck av smutsig tvätt till Sverige genom balten Edgar von Uexkull. Dessa porträtt, på Martha och Max Liebermann, hänger i vanliga fall på Zornmuseet i Mora. Men de hänger inte där i dag då de är utlånade till Tyskland där det hålls en utställning om Anders Zorn i Lybeck.

När de väl återvänt kan man ta sig till Zornmuseet och begrunda och fundera över människors öde i mänsklighetens historia ...

Peter Frisk      

Martha Liebermann av Anders
Zorn, Zornmuseet. Bild länkad
från Wikipedia.
"Gåsplockerskorna" 1872. Liebermanns genombrott och som
vid den tiden bröt mot vedertagna tabun inom konsten. Bildens
källa: wikipedia. Alte Nationalgalerie, Berlin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar